Cara Nak Ubah File Extension di Window - Sang Ilusi

Latest

Fools sharing

Lebih banyak kita kongsi,Lebih banyak kita dapat

Cara Nak Ubah File Extension di Window


Sebenarnya aku jumpa trick ni sebab masa tu aku tengah save gambar Gfriend (Kpop) bukan "Save Image As" tapi "Save As" sebab banyak sangat gambar dalam 50 ke atas . Aku ni jenis pemalas sebab tu aku buat macam tu xD . Lepas save aku bukak tengok file gambar tu tak berformat dan banyak -_- so penat la kalau nak klik kanan and rename satu-persatu . So aku search la kat En.Google dan terjumpa cara mudah nak rename file especially kalau file yang banyak

Contoh gambar Gfriend yang aku save tapi tak berformat

Aku malas aku nak tulis panjang jadi korang boleh follow la step kat bawah ni kalau korang pon ada masalah yang sama jugak macam aku :3

Cara 1
Cara ni korang tak perlu download apa-apa software
A. Klik kanan pada file yang nak ditukar extension dan pilik Rename dan tukar jadi macam ni
 cth : Aaaa.jpg  ke Aaaa.png

B.Kalau kat komputer korang tak ada format belakang macam .jpg or .png dll ikut step bawah ni

Untuk Window 7
folder and search options

hide extensions windows

Untuk Window 8
file name extensions

Cara 2
Cara ni memang seratus-peratus guna software .Software ni nama Bulk Rename Utility, korang boleh download kat SINI

Caranya? ikut gambar dibawah



No comments:

Post a Comment